onsdag 14 september 2011

Bygg små, billiga hyreslägenheter!

"Unga kan inte börja med en Rolls Royce!", "Unga borde bo i de billiga lägenheterna utanför stan!", "När jag var ung var jag inneboende och jag har minsann inte tagit skada av det!".

Det här är citat som jag har bemötts av idag när jag som styrelseledamot i det kommunala bostadsbolaget Hyresbostäder i Norrköping träffade Västerårs kommunala bostadsbolag Mimer. Jag brinner för att alla ska ha ett bra boende, oavsett kön, utbildning, ekonomiska tillgångar och etnicitet. Alla ska ha en bra bostad.

Det som bostadsmarknaden efterfrågar allra mest är små billiga lägenheter. Ofta är det unga som vill bo där.  Svaret jag får när jag efterfråga planer, strategi och vilja till att tillgodose byggnationen av små lägenheter med vettig hyra är att: det är för dyrt.


Det här inlägget vänder sig till alla er som tror att det är en omöjlighet att bygga bra och billigt till unga och varför vi måste göra det.

1, Unga är en jättestor målgrupp. De födda mellan 1986-1995 är bara 6,8 % färre än 40-talisterna, totalt 1,1 miljoner. Fortfarande har de födda på 70- och 80-talet svårt att hitta bostad. Här finns det massa pengar att tjäna!

2, Det går att bygga billigt utan att tumma på kvalitén. Var inte rädd för nya lösningar och våga tänkt nytt, det gör till exempel byggmer.nu. Exempel på kostnadseffektiva bostäder är bland annat Björketorpsvägen i Råcksta och UngBo och VillBo. Kolla länkarna och våga tänka nytt! Det går att bygga en tvåa på 48 kvadratmeter för 4 198 kr per månad.

3, Flyttkedjor fungerar inte. En flyttkedja fungerar så att när någon flyttar från ett boende så uppstår en vakans. Någon annan flyttar då in och då uppstår ytterligare en vakans, och så håller det på. Kommuner och byggindustrin visar att långa flyttkedjor gör mest samhällsnytta, och talar ofta om 8-9 steg i kedjan när en bostadsrätt har byggts. Tänket med flyttkedjan baseras på måste man alltså bygga stort och lyxigt för att en bostadslös ska få hyra en billig två i det befintliga beståndet.

Det finns för lite forskning på flyttkedjans effekter. Bostadsforskare Lena Magnusson Turner säger i DN redan 2006 att det "är allvarligt att konsultrapporterna tas för sanning. När kommunerna räknar med att flyttkedjorna ska ge ungdomar bostad, byggs det färre billiga bostäder". 
För vad händer om den som flyttar in en bostad men som inte lämnar en vakans efter sig? Jo, då bryts kedjan.

En flyttkedja löser inte problemet med att fler efterfrågade lägenheter byggs.

4, Vi vill inte bygga kategoribostäder! Nähä, men varför byggs det så mycket +55 och +65 bostäder då? Då kan man även bygga det unga efterfrågar.


Tänk på att alla nya bilar inte kostar som en Rolls Royce - både Skoda och Smartcars finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar